Poc de molts i molt de pocs (versió dominical)
Diumenge XV de durant l'any/A
Estimats germans i germanes,
A l’evangeli d’avui, Jesús
s’adreça de primer a la multitud i després als deixebles. Són dos nivells de
comprensió diferents. Diuen que el secret de l’èxit del Senyor és que va exigir
poc de molts i molt de pocs. És a dir,
que a les multituds no els exigia gaire, però als deixebles, molt (Isidre Gomà).
La paràbola és la mateixa: a les multituds i als deixebles els parla amb una
imatge per a ells quotidiana: la de la sembra i els seus resultats. En un
context agrícola, tothom la podia entendre. Com la rebrien les multituds? D’entrada
el sembrador és sobreabundant, tira la llavor i no mira on. I Jesús els explica sis resultats diferents
de la sembra, tres negatius, és a dir quan la llavor no cau en terra bona: al marge del camí, menjada pels ocells, per
tant, perduda; entre el pedregar, seca; entre espines, ofegada. I tres positius: la llavor germina dona el
cent per cent de fruit, el seixanta i el trenta. Una la conclusió ràpida seria:
hi ha un 50% d’actuacions que poden sortir bé i un 50% que no. És una cura
d’humilitat apta per tothom pot entendre: la meitat de vegades fracassem (cal
preparar-nos amb realisme pel fracàs) i el 50% les coses ens poden sortir bé en
major o menor grau. És el que en diuen una “ètica de mínims”.
Seguidament quan se’n van
les multituds el Senyor fa l’homilia, el comentari des de la fe als deixebles,
ja no a les masses, de la mateixa paràbola. Als mediocres, als qui s’han deixat
arrossegar pel corrent de la vida, no se’ls pot proposar una ètica de màxims,
estan massa malejats. En canvi, als qui Jesús ha cridat, als qui ha tret del
fangar de la mediocritat, sí que els convida a ser contemplatius de realitats,
a llegir-la des de la fe i a anar a les causes. No és que els deixebles
aleshores creguessin gaire més que les multituds, però sí que havien fet un pas
important, havien respòs a un crida, ho havien deixat tot perquè estaven convocats
a una missió molt alta, estaven cridats a veure i a entendre. Intentem ara de
traslladar aquesta homilia del Senyor al nostre temps a nosaltres que -si més
no formalment- volem ser dels segons.
La llavor i els marginats.
Truquen a les nostres portes persones creients que han quedat al marge del camí
de la vida. Aquesta mateixa setmana ens ha vingut a veure aquí a la parròquia
una parella: ella amb trastorn i addicions i sense tractar-se; ell amb diverses
causes judicials pendents. Tots dos dormint en una tenda de campanya a la
platja, amb les dutxes tancades per
disposició municipal per estalviar aigua i amb el FOLRE -centre diürn-
sobrecarregat. Tots dos vivint de la xavalla. Uns amics benestants, també creients, em
parlen del seu fill, no li falta de res, però el noi està en risc d’exclusió
per les addicions i no han trobat encara un camí clar de desintoxicació i
reinserció, malgrat haver-ho intentat moltes vegades. I recorren al mossèn,
potser com a últim recurs. Un altre conegut em truca plorant des de fora de
Badalona, mossèn Ignasi Torrent era el seu referent, talment un pare. I ara mossèn
Ignasi ha mort i ell no s’hi ha pogut acomiadar. S’havia enamorat, s’havia traslladat a una
altra comunitat autònoma i ara l’ha abandonat la dona i ell ha fet ja dos
intents de suïcidi i demana a Déu -perquè té fe- de no intentar-ho per tercera
vegada. Té
sostre i té una paga per discapacitat, però està desesperat i recorre al rector,
potser com a últim recurs. Tots ells són marginats, tenen fe, però les
dificultats -els ocells- se la mengen perquè és una fe estantissa i dèbil. Si
tinguessin més fe comprendrien que aquests dolors com diu Sant Pau no són
absurds, són els dolors de la mare quan infanta: dolors destinats a engendrar
un món nou.
Un altre escenari molt
sovintejat de pèrdua de fe en la Paraula del Senyor, és el del pedregar o el
terreny rocós, com el desert on Jesús fou temptat. Fis i tot forma part d’una
expressió: diem que “el carro se’n va anar pel pedregar.” Hi ha, d’entrada, una
recepció positiva davant d’una crida, d’una missió, d’un projecte pastoral,
d’un compromís; ens hi posem amb entusiasme, però, de sobte, tot s’estronca. Fem
el que es diu vulgarment una arrencada de cavall i una aturada de burro. Per
què? Per diverses raons: per la manca de profunditat, per l’absència d’arrels, perquè
fem una lectura epidèrmica de les coses i no anem a fons, perquè som massa de
curt termini i massa poc de mig o llarg termini. Com deia el bisbe Joan, hi ha
molta mirada de pardal i poca mirada d’àliga.
Hi ha també el tercer
capítol, el de les preocupacions vanes que ofeguen la fe. Les preocupacions del
dia a dia que fan que allò que semblava un projecte de llarg recorregut es quedi
en no res perquè ens deixem asfixiar per les preocupacions. Diuen que hi ha el
90% de coses que ens preocupen mai no passen, però el nostre cos i la nostra
ment les viuen com si fossin reals. Vivim constantment preocupats per coses que
no tenen perquè esdevenir-se: I si no aprovo? I si em despatxen de la feina? I
si la persona que m’estima m’abandona? I si emmalalteixo? O coses que ni van
passar però que el nostre cervell les va interpretar així. Aquestes
preocupacions poden arribar a ofegar la pregunta i la resposta pel sentit. Les dificultats se’ns mengen la fe. Una
vegada un rector ancià de Barcelona no va arribar a celebrar un enterrament.
Potser no es va trobar bé o potser es va descuidar. L’església era plena de gom
a gom, ningú era capaç de resar el ni un parenostre i de sobte algú va cridar: “capellans
com aquest són els que ens fan perdre la fe!”. I una mare de família, la
Joaquima, li va respondre: “senyal que té una fe molt petita, perquè si la
tingués més gran li costaria més de perdre i menys de retrobar. Resem un
parenostre”. Avui una altra excusa és que anem “liats” que tenim molts
compromisos -reals o ficticis- i no el sentim a Ell a Jesús viu i present
remant al nostre costat, com diu la cançó. Les preocupacions que ens hem creat,
ofeguen la fe.
Finalment hi ha la lectura
creient de la fecunditat: cent, seixanta trenta, el Senyor no fa diferències.
No és tant qüestió de quantitat, si no de qualitat. No ens hem de deixar
enlluernar per la perfecció, que rarament existeix. En castellà diuen: “lo
mejor es enemigo de lo bueno”. Un amic sacerdot que ha celebrat els seus
cinquanta anys d’ordenació ens deia a l’homilia: “estimo la imperfecció.”
Germans, el més important
no és fer grans passes si no petites passes cap a una bona direcció. Quan
preguem en solitud i silenci, quan venim a pregar comunitàriament a l’església,
quan enmig de les realitats quotidianes sentim el deure d’intervenir, de lluitar
contra el mal, quan participem de l’eucaristia, estem cridats a escoltar la
Paraula, a deixar que ens transformi, a demanar més fe i a llegir els fets que
teixeixen la nostra vida diària amb una mirada transcendida, àmplia i profunda.
Que Maria, la del Carme, la
que es va revelar al profeta en el mont Carmel, ens porti per sobre de les
aigües misterioses del mar -el mal- la fermesa que li va valdre l’elogi de la
seva anciana cosina Elisabet: “Feliç tu, que has cregut, tot allò que el Senyor
t’ha fet saber, es complirà”.
Comentarios
Publicar un comentario