Cobdícia i traïció
Diumenge de Rams
2017
A la porta de l'església
Heu vingut a
beneir palmes i palmons i rams d’olivera. Petits i grans. Pares, avis, padrins.
Sigueu tots benvinguts. Us explico una història veritable. Hi havia un nen que
es deia Domènec i que tenia molta traça a fer figures de plastilina. Va a
estudiar Belles Arts i va arribar a ser un
bon artista. Un dia – d’això fa seixanta anys- estava decorant el
baptisteri d’una església, (Betlem a la Rambla de Barcelona). Tot d’una, encara
no se sap per què, va caure de la bastida i es va partir la columna: va quedar
paraplègic. Va haver d’estar tres anys al llit . Poc a poc es va anar
recuperant, va ser una gran lluita personal, però va tornar a dibuixar i a
pintar i a esculpir i a fer mosaics i vitralls. Aquest artista –avui ja és molt
vellet- té més d’onze mil obres
inventariades i uns 40.000 dibuixos. Una de les seves obres més conegudes és el
Sant Benet que hi ha al peu de la porteria de Montserrat. Es diu Domènec Fita i
va fer el paviment del cancell d’entrada
de la façana de la Passió. Sabeu què representa? Diumenge de Rams! La festa
d’avui, Jesús entrant a Jerusalem, aclamat per les multituds, amb palmes i
palmons i rams d’olivera... En Domènec pot entendre molt bé la Passió de Jesús
perquè d’alguna manera la va viure en carn pròpia. Va ser com morir i retornar
a la vida. Quan es va recuperar, va esculpir el crist jacent de la Catedral de
Girona, molt expressiu, impressionant... Només podem entendre Jesús si aprenem
a morir i a ressuscitar amb Ell. Conmorir i conresuscitar, com deia el P.
Fontdevila. Això vol dir si entenem les renúncies (voluntàries) i els fracassos
(involuntaris) com a petites morts. I els èxits, de vegades sorprenents, de la
vida, com a resurreccions. Que el Senyor ens ajudi a superar les proves de la
vida i a ser allò que estem cridats a ésser.
Homilia en la
missa de Passió
Avui molts som
sensibles al mal ús del diner. La corrupció d’uns quants, els judicis per
corrupció presents a totes les xarxes socials, han tingut un doble efecte:
d’una banda ens han convençut que cal ser transparents i que la justícia ha de
fer la seva feina, però de l’altra és com si el cos social hagués emmalaltit:
avui tot són suspicàcies, prevencions, auditories, verificacions... La
corrupció d’uns quants ha marcat la vida de tots.
Jesús havia dit
ben clarament: “no podeu ser servidors de Déu i del diner”. I va ser traït per
diner. Judes que, com els altres apòstols havia rebut el do de la vocació i
havia rebut l’encàrrec de ser tresorer del grup, segons Joan evangelista (12,6)
ja s’apropiava del diner destinat als pobres. Ja traïa la seva missió. Recordem
el que va passar al sopar de Betània. Quan Maria, la germana de Llàtzer
perfumava Jesús, Judes es va exclamar: “Per què no venien aquest perfum per
tres-cents denaris i donaven els diners als pobres? I la reflexió de
l’evangelista arran d’aquest comentari: “Això ho va dir, no perquè s’interessés
pels pobres sinó perquè era un lladre i com que tenia la bossa dels diners,
robava el que hi tiraven.” (Jn 12, 6) És dramàtic constatar que Judes va trair
el Mestre, perquè probablement abans ja havia traït els pobres. I va vendre el
seu Mestre, el seu referent, a preu d’esclau: trenta monedes de plata. Trenta
monedes de plata era també la quantitat que va cobrar el profeta Zacaries per
pasturar les ovelles portades a l’escorxador, en un passatge altament simbòlic.
Probablement quan Mateu escrivia la Passió tenia ben present aquest passatge de
l’Escriptura. Ho hem escoltat: Judes es penedeix i fins i tot llença les
monedes al santuari, i els sacerdots, no les poden oferir –era diner impur- i
les inverteixen per fer un cementiri de forasters, el camp de Sang (la sang de
Jesús o la sang de Judes, no ho sabem) o camp del terrisser pel color roig de
la terra.
Sobre Judes
escriu el poeta:
“Duc una bossa
amb les trenta monedes/totes tacades de sang innocent./Quan el sol ja s’enfonsa
a ponent/l’argent em va cremant les mans fredes.”
La traïció de
Judes fou gran i palesa, evident, però avui hi ha també tantes menes de
traïcions, algunes tan subtils... Uns traeixen els seus principis, d’altres
traeixen l’amistat (diuen que la traïció és el més oposat a l’amistat),
d’altres traeixen la seva pròpia ocupació.
Mateu, l’autor
d’aquesta Passió que hem proclamat, devia tenir ben present també la seva
condició de recaptador d’impostos, d’home familiaritzat al diner i fins i tot
al seu mal ús. I Jesús l’havia mirat amb misericòrdia i l’havia cridat. Mateu
s’havia desenganxat del diner. I va invertir en la millor empresa, el Regne de
Déu. Judes, dissortadament, no.
Sí. Avui som
molt sensibles al mal ús del diner d’uns quants. Però la passió de Crist ens
interpel·la. Faig bon ús dels diners? O procuro que el meu interès passi per
damunt de tot? Sóc conscient del destí universal dels béns? Dono del que em
sobra o aprenc a compartir? Tracto amb justícia els qui tinc confiats? Si sóc
pare, educo els fills en aquests principis?
Estimats, la
Passió de Crist, amb la conxorxa d’interessos humans que la va provocar, és
dolorosament actual.
Celebrem que els
just sofrent, ens redimeix, amb la certesa que el Senyor s’apiada també de les
nostres traïcions.
Comentarios
Publicar un comentario