Coherència vital
Diumenge VII de durant l’any
Estimats germans i
germanes,
Continuem escoltant aquesta
llarga resposta de Lluc al summe sacerdot Teòfil, que està inquiet, com tots
els del seu cercle, perquè pensa que si Jesús és fill de Déu, aquest Déu es
podrà revenjar que els jueus hagin induït la seva condemna a mort i que els
cristians es podran fins i tot revoltar.
L’objectiu de Lluc és, en
primer lloc, desconcertar-lo explicant-li la vida i els ensenyaments del rabí
Jesús perquè Teòfil s’adoni que aquest Déu que Jesús ha vingut a anunciar no és
en absolut venjatiu si no compassiu i misericordiós, com ho havia intuït el
poble d’Israel en la seva llarga història i com ho hem escoltat en la primera
lectura.
Teòfil, el seu destinatari
i els del seu poble jueu, devien quedar molt sorpresos d’aquests ensenyaments
que nosaltres hem escoltat tantes vegades en el decurs de la nostra vida i als
quals hem de recórrer quan sentim que fins i tot un amic ens pot trair. Com
deixar-nos sorprendre altra vegada? Com hem d’actuar?
Contemplant com Jesús
actua, amb quines accions acompanya les seves paraules. Ensenya que cal estimar
els enemics, preguntem-nos: com s’ho fa Jesús amb els qui no el volen: els del
seu propi poble que l’exclouen de la sinagoga, els fariseus, els saduceus... com
els tracta? Amb fortalesa, amb un llenguatge dur (els arriba a anomenar “sepulcres
emblanquinats” i “cria d’escurçons”, al rei Herodes el compara amb una guineu,
a Ponç Pilat el desarma presentant-se com un altre tipus de rei, per a ell
desconegut). A tots els seus enemics, als qui el volen mal, als qui el
persegueixen, no els maleeix, no els condemna: els parla amb duresa, perquè els
vol fer reaccionar i, si els vol fer reaccionar és perquè els estima.
Com tracta Pere el qui el
nega, amb un diàleg a fons prop del llac: “m’estimes?” que el deixa desmuntat.
Com tracta Jaume i Joan, quan demanen que caigui foc del cel, desactivant la
seva ira.
Com tracta Judes, el
traïdor? Amb respecte a la seva llibertat: allò que has de fer, fes-ho. És cert
que es lamenta del seu comportament: “més li hagués valgut no néixer”, potser perquè
la traïció és un infern també pel qui la viu. I el mateix Dante col·loca els traïdors en el cercle
més profund del seu infern poètic. I tots els qui hem viscut alguna traïció sabem
que aquesta és una antiamistat.
En el relat de la seva
passió, com reacciona Jesús davant la bufetada del criat del summe Sacerdot? Li
respon amb fermesa: “si he parlat malament, digues en què, si no per què em
pegues?”
És a dir, amor als enemics
no significa passivitat, vol dir sacsejar l’altra, amb les paraules i les
accions que l’Esperit Sant suggereix en cada cas. I la que anomenem “no
violència”, l’hauríem d’anomenar: “la violència de l’amor”, perquè tota
violència és força i el cristianisme no té res d’ensucrat.
No sabem si Teòfil es va deixar
convèncer. Però molts en el decurs dels anys hem tingut aquest convenciment. I
nosaltres, ens hem convençut? En quin Déu creiem? Quin Déu anunciem? Sabem
al que ens comprometem quan en cada
eucaristia anunciem la seva mort, confessem la seva resurrecció i manifestem
que esperem el seu retorn gloriós?
Comentarios
Publicar un comentario