Déu d'Abrahame, Déu d'Issac, Déu de Jacob
Diumenge
XXXII de durant l’any
Ja
de petit, quan aprenia història sagrada, m’impressionava molt el relat de la
mort dels set germans macabeus en presència de la seva mare que hem proclamat.
I crec que tots admirem la valentia amb què van anar al suplici aquells nois
que ja tenien fe en el més enllà.
Els
saduceus, en canvi, no creien en la resurrecció, no creien en el Déu de la Vida
i posen un parany a Jesús i projecten una imatge límit del més ençà en la seva
fosca pantalla del més enllà. Per l’Antic Testament era fonamental el manament:
“Creixeu, multipliqueu-vos, empleneu la terra...” (Gènesi). Per això
l’esterilitat era vista com una maledicció i era dramàtic morir sense
descendència. Per això la llei del levirat, que manava que la vídua es casés
amb el cunyat... Aquella vídua segurament era estèril, però va ser obligada a
casar-se successivament amb els seus sis cunyats, pobreta El mandat del Nou
Testament, en canvi és: “aneu per tot el món i prediqueu el missatge joiós a
tota criatura batejant-la en el nom del Pare i del Fill i de l’Esperit Sant”.
No es tracta tant d’engendrar, si no, si de cas, d’incorporar criatures ja
engendrades, en l’Església.
En
el marc de la polèmica que acabem d’escoltar, Jesús cita una frase molt
coneguda
per als jueus: “Déu d’Abraham, Déu d’Isaac i Déu de Jacob…” Ens
podríem preguntar per què no dir “Déu d’Abraham, d’Isaac i de Jacob” en lloc de
repetir tres vegades la paraula Déu? És el mateix Déu… doncs, no: la relació que
Abraham té amb Déu no és la que té Isaac ni la que té Jacob. Encara que tracten
amb el mateix Déu, amb els mateixos valors, és ben diferent la concepció que
cadascú en té. És un Déu viu, dinàmic, és un Déu de vius i no de morts. Jacob (o
Israel) abans de morir, demana als seus fills que estan reunits al seu voltant
que mantinguin el patrimoni religiós que se’ls ha llegat. Què responen aquests
fills: “Escolta Israel, Déu és nostre, Déu és u”. És a dir, Déu és el nostre
Déu, tenim una manera pròpia de viure segons el que comprenem d’aquest Déu
infinit i transcendent (Marc-Alain Ouaknin, rabí i filòsof).
Tots
creiem en Déu, però és diferent la vivència d’aquesta fe que té la Montserrat,
o l’Enric, o el Francesc, o la Maria Pilar... Hi ha una frase en llatí que
traduïda diu: “Allò que es rep, es rep en la mesura del recipient. El
coneixement que es rep depèn de les capacitats o de la intel·ligència de cadascú, o cadascú entendrà, comprendrà o creurà, segons les seves capacitats. Crec que ací rau
el dret de la llibertat religiosa.
Avui
és dia d’eleccions. El passat 4 de març el Papa Francesc deia així a un grup de joves polítics reunits per la Pontifícia
Comissió per a Amèrica Llatina: «Ser catòlic a la política no significa ser un
recluta d'algun grup, una organització o partit, sinó viure dins d'una amistat,
dins d'una comunitat.
Si
tu en formar-te en la Doctrina Social de l'Església no descobreixes la
necessitat en el teu cor de pertànyer a una comunitat de deixebles missioner
veritablement eclesial, en la qual puguis viure l'experiència de ser estimat
per Déu, corres el risc de llançar- te una mica tot sol als desafiaments de
poder, de les estratègies, de l'acció, i acabar en el millor dels casos amb un
bon lloc polític però sol, trist i amb el risc de ser manipulat ».
Tenir
fe en aquest Déu és creure en la vida després de la mort o en una vida que no
acaba: és aquella gràcia del consol etern, d’una bona esperança, de la
fortalesa del cor i de la constància, que Pau desitja als seus germans de
Tessalònica i que hem de desitjar-nos també cordialment els uns als altres.
Comentarios
Publicar un comentario